Semoga aku mampu menjaga keluarga aku dari api neraka...AMIN!!

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلائِكَةٌ غِلاظٌ شِدَادٌ لا يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ (٦)

6. Wahai orang-orang Yang beriman! peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari neraka Yang bahan-bahan bakarannya: manusia dan batu (berhala); neraka itu dijaga dan dikawal oleh malaikat-malaikat Yang keras kasar (layanannya); mereka tidak menderhaka kepada Allah Dalam Segala Yang diperintahkanNya kepada mereka, dan mereka pula tetap melakukan Segala Yang diperintahkan. (At-Tahrim)

Thursday, March 20, 2008

Melabur dalam skim ASN dan ASB hukumnya harus, kata Jawatankuasa Fatwa

http://www.islam.gov.my/portal/lihat.php?jakim=2925

KUALA TERENGGANU 3 Feb — Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam hari ini memutuskan bahawa hukum melabur dalam Skim Amanah Saham Nasional (ASN) dan Skim Amanah Saham Bumiputera (ASB) adalah harus.

Pengerusi Jawatankuasa Fatwa, Prof Datuk Dr Abdul Shukor Husin berkata, hukum bagi pembayaran dividen hasil pelaburan kedua-dua skim berkenaan juga adalah harus.

“Dengan sebab itu kita merasakan bahawa masyarakat Islam tidak perlu ragu-ragu lagi terhadap status melabur di dalam skim ASN dan ASB,” katanya kepada pemberita selepas Majlis Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam kali ke-80 di sini hari ini.

Turut hadir adalah Setiausaha Jawatankuasa Fatwa, Datuk Wan Mohamad Sheikh Abdul Aziz.

Dr Abdul Shukor berkata, dua isu penting lain yang dibincangkan dan diputuskan dalam muzakarah selama tiga hari itu adalah mengenai tanah wakaf dan penggunaan barangan atau lambang agama lain seperti salib oleh orang Islam.

Berhubung tanah wakaf, Dr Abdul Shukor berkata, setelah membincangkannya dan melihat situasi semasa, Jawatankuasa Fatwa telah memutuskan bahawa tanah-tanah wakaf yang ada boleh dibangunkan dengan syarat niat asal pewakaf dikekalkan.

Bagaimanapun, pembangunan berkenaan hendaklah berdasarkan keperluan yang ditentukan pemerintah sementara hasil pembangunan itu dan sebagainya hendaklah dikembalikan kepada orang Islam, katanya.

Mengenai hukum orang Islam yang menggunakan barangan atau lambang agama lain seperti salib dan seumpamanya, Dr Abdul Shukor berkata Jawatankuasa Fatwa memutuskan bahawa sekiranya lambang-lambang berkenaan dinyatakan secara zahir dan jelas, umat Islam adalah dilarang menggunakannya.

Muzakarah itu dihadiri semua mufti-mufti dan juga tokoh-tokoh yang dilantik oleh Majlis Raja-raja untuk memberikan pandangan.- Bernama

No comments:

JUDI HARAM

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالأَنصَابُ وَالأَزْلاَمُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ
Hai orang-orang yang beriman, sesungguhnya (meminum) arak, berjudi, (berkorban untuk) berhala, mengundi nasib dengan panah, adalah perbuatan keji termasuk perbuatan Syaitan. Maka jauhilah perbuatan-perbuatan itu agar kamu mendapat keberuntungan. (Al-Maidah : 90)

listen2quran

Listen to Quran

القرءان

Search in the Quran
Search in the Quran:
in
Download Islamic Softwares FREE | Free Code/td>
Powered by www.SearchTruth.com

scribd